Hoe bereidt u zich voor op een klantenbezoek?

Geef de weg aan

Wat u zeker wil vermijden, is dat uw klant verloren loopt in het gebouw en (lichtjes) nerveus en geïrriteerd bij u aankomt. Een duidelijke signalisatie kan dit verhelpen. Deurbordjes met daarop telkens de naam en functie van degene die in het kantoor zit, zorgen ervoor dat uw bezoeker niet overal op goed geluk moet aankloppen. Nog beter is een plan op te hangen aan de ingang van het gebouw, zodat uw klant meteen in de juiste richting wordt gestuurd. 

Ruim uw kantoor op

 

Een rommelige bureautafel maakt geen al te professionele indruk. Ofwel gebruikt u een aparte vergaderzaal, ofwel houdt u uw bureautafel zo leeg mogelijk. Stop mappen en documenten in de kast, breng oud papier naar de papierbak, zet lege koppen bij de vuile vaat, haal een doekje over uw pc en werktafel en uw bezoeker zal onder de indruk zijn van uw mooie, netjes georganiseerde werkruimte.

Bied een drankje aan

 

Uw bezoeker heeft u gevonden en neemt plaats in uw kantoor. Bied hem een koffie of thee aan om uw gastvrijheid te tonen en een aangename gesprekssfeer te creëren. Een heerlijk geurende warme drank fungeert tevens als ijsbreker zodat het zakelijke deel van het gesprek toch ontspannen op gang kan komen. 

 

Hou de sanitaire ruimte netjes

Een opgeruimd kantoor is één, een schone sanitaire ruimte is twee. Controleer regelmatig of u nog voldoende handdoekjes, zeep en toiletpapier op voorraad hebt. Mijn tip is om deze producten sowieso twee- of driemaandelijks te bestellen. Zo komt u nooit zonder te zitten en vermijdt u onaangename verrassingen.

 

Blijf in contact

Geef uw klant bij het afscheid een pen met uw logo, een gepersonaliseerde usb-stick of simpelweg een visitekaartje zodat uw (bedrijfs)naam zichtbaar blijft. Bedank uw klant per mail voor zijn bezoek en maak hem duidelijk dat u klaarstaat om al zijn vragen te beantwoorden. Of stuur hem een bedrijfsbrochure zodat hij uw producten en diensten in alle rust kan herbekijken. Dit eenvoudige proces kan u trouwens standaardiseren, zodat elke nieuwe klant op dezelfde manier wordt behandeld en opgevolgd. Test, stuur bij en ontdek wat voor u en uw zaak het beste werkt.

Mijn tip? Ga voor een mix van een gestandaardiseerd proces en een persoonlijke aanpak. Een gestandaardiseerd proces bespaart u tijd, terwijl uw klant de persoonlijke aanpak bijzonder zal waarderen.

 

 

'Het eerste bezoek van een nieuwe klant brengt altijd enige spanning met zich mee. Zorg er dus voor dat uw kantoor en bijhorende ruimtes er schoon en georganiseerd bijliggen, haal drank en versnaperingen in huis en leg uw relatiegeschenken klaar. Zo houdt u de touwtjes in handen en kunt u zich volledig concentreren op het verkoopgesprek.'

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Ik heb de Privacy verklaring gelezen.